Het complete stappenplan voor advocaten en mediators om online marketing in te zetten in 2022

Online marketing voor advocaten en mediators. Hoe krijg je als advocaat of mediator nieuwe cliënten door effectief gebruik te maken van online marketing? Veel advocaten en mediators zijn afhankelijk van de beste manier van marketing die er bestaat: mond-tot-mond reclame. Alleen… Wat is het plan als je meer cliënten wilt helpen en mond-tot-mond reclame niet genoeg is? Hoe komen nieuwe cliënten dan bij jouw kantoor terecht? 

In dit artikel geven wij een compleet stappenplan hoe jij per direct nieuwe leads kunt krijgen voor jouw kantoor door gebruik te maken van de kracht van zoekmachines in 2022.

Traditionele marketing voor advocaten

Sinds 1 januari 1989 mogen advocaten pas officieel reclame maken voor hun diensten. Niet gek dat veel advocaten zich in marketing dan ook niet compleet hebben verdiept.

Vroeger werd gebruik gemaakt van de krant, radio, magazines of vakbladen en nog veel meer andere soorten ‘traditionele media’. Dit is allemaal marketing wat destijds moeilijk meetbaar was. Hoeveel mensen hebben je radioreclame gehoord, hoeveel daarvan hebben gebeld en hoeveel daarvan zijn klant geworden?

Marketing werd vroeger dus door velen gezien als een kostenpost, in plaats van een investering. Het was wel duidelijk dat het belangrijk is dat mensen je weten te vinden, maar als je niet precies kan zien wat het binnenbrengt kan je ook nooit met veel vertrouwen meer investeren.

Een ding is sinds die tijd nooit veranderd. Mensen moeten weten wie je bent en moeten met je in contact komen om zaken met je te doen als advocaat of mediator. Er moest destijds nog letterlijk een ‘bezoek’ worden gebracht aan het kantoor, maar dat is vandaag de dag een heel ander verhaal.

Marketing anno 2022

Tegenwoordig is het allemaal een stukje makkelijker geworden voor iedereen om toegang te krijgen tot adverteren. Weg zijn de peperdure kosten voor een spotje op tv of een fragment op de radio. Om online marketing voor jouw advocatenkantoor op te zetten heb je in principe maar twee dingen nodig: een converterende website en ‘bezoekers’.

Een website waar jouw rechtsgebieden te vinden zijn, wie je hebt geholpen in het verleden, wat hun ervaringen waren en een paar duidelijke knoppen waar mensen op kunnen klikken om direct contact met je op te nemen via de telefoon of geautomatiseerd een afspraak in te plannen in je agenda via bijvoorbeeld Calendly.

Als jouw website staat is het enige dat niet is veranderd, dat je nog steeds bezoekers nodig hebt om nieuwe klanten te krijgen. In marketingtermen ook wel ’traffic’ genoemd. Een restaurant waar niemand in komt, verkoopt uiteindelijk ook niets. Hetzelfde geldt voor jouw website. Je kan de duurste website laten maken met de mooiste logo’s, maar als er geen bezoekers op komen en niemand weet wie je bent. Dan zul je uiteindelijk geen nieuwe cliënten krijgen.

De kracht van eenvoud

Als je meer cliënten wilt voor jouw advocatenkantoor is het belangrijk dat mensen jou weten te vinden en je dus bezoekers krijgt op jouw website. Hoewel marketing guru’s als Gary Vaynerchuk prediken dat je dagelijks 64 stukken content moet maken op alle verschillende social media platformen, zoals actief zijn op LinkedIn, video’s maken voor YouTube, dagelijks stories delen op Instagram, denken wij daar toch echt net even anders over. 

Wij geloven in de kracht van eenvoud. Het krijgen van bezoekers willen wij altijd zo efficiënt mogelijk doen. Stel je voor je gaat zoals Gary predikt stories maken op Instagram. Hoe gaan mensen die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in een scheidingsadvocaat of mediator op zoek naar zo’n persoon? Gaan ze op Instagram advocaten en mediators volgen met misschien wel de angst dat de partner dat ziet? Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Wij gebruiken dus in tegenstelling tot wat ‘hot’ is een simpele een zeer effectieve manier om de juiste doelgroep te bereiken voor jouw advocatenkantoor.

Precies op het juiste moment tevoorschijn komen

In plaats van tientallen verschillende ‘traffic’ mogelijkheden te gebruiken en dagelijks uren kwijt te zijn aan het bedenken en maken van content, maken wij gebruik van systemen die werken terwijl wij aan het werk zijn. 

Als iemand op zoek is naar een advocaat of een mediator is het eerste wat die persoon doet: Google openen. Ze typen vervolgens precies in wat ze nodig hebben zoals ‘scheidingsmediator’ of ‘letselschade advocaat’ en starten hun zoektocht naar de persoon die ze het meest weet te overtuigen en ze het meeste vertrouwen geven dat hun probleem wordt opgelost.

Door gebruik te maken van Google advertenties kan je per direct bovenaan komen te staan in Google, op het exacte moment dat mensen jouw specifieke dienst intypen. Allemaal door een klein beetje te betalen. Je hoeft niet zoals bij SEO maanden te wachten om gevonden te worden (als je überhaupt wordt gevonden). Je betaalt Google per klik op jouw advertentie en hierdoor heb je dus een garantie op bezoekers.

Jouw eigen Google advertentie opzetten

Bezoekers die ook nog eens specifiek op zoek zijn naar jouw diensten. Een goudmijn als je dit op de juiste manier weet in te stellen. Om te starten met Google advertenties moet je een account aanmaken voor Google Adwords. 

Als je dit account hebt aangemaakt is het mogelijk om je eerste campagne aan te maken en geef je aan dat je alleen gevonden wilt worden op het zoeknetwerk van Google. Hierdoor wordt jouw advertentie alleen getoond in de zoekmachines van Google en niet op andere plekken. Dat is namelijk zonde van het budget.

Als je de campagne doelstelling hebt gemaakt is het tijd om zoekwoorden toe te voegen aan de campagne. Hierbij is onderscheid te maken tussen brede zoekwoorden, woordgroepen en exacte zoekwoorden. Maakt hierbij nooit gebruik van brede zoekwoorden, omdat jouw advertentie dan tevoorschijn komt wanneer mensen ook maar één woord van jouw zoekwoorden intypen. Opnieuw bespaar je hiermee dus enorm veel budget. 

Kies daarnaast alleen voor high-intent zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden, zoals het woord al zegt, waar mensen een hoge intentie hebben. Iemand die ‘advocaat’ intypte en op enter drukt, is op zoek naar een advocaat. Alleen is het niet duidelijk naar wat voor type advocaat deze persoon op zoek is. Ben jij een scheidingsadvocaat, kies dan zoekwoorden die daarop aansluiten zoals:

  • ‘Scheidingsadvocaat’
  • ‘Scheidingsadvocaat in de buurt’
  • ‘Advocaat om te scheiden’

Dit zijn zoekwoorden waarbij de intentie van de zoeker duidelijk is. Ze zoeken een advocaat die hen kan helpen om te scheiden. Hierdoor zal je misschien wat meer moeten betalen per klik dan bij ‘advocaat’, maar zal je conversiepercentage (het aantal mensen dat contact opneemt gedeeld door het aantal mensen dat klikken) op je website vele malen hoger liggen en dit is een goed teken.

Pakkende advertenties schrijven

Uiteindelijk moet je de advertentie schrijven. Hierbij is een logische volgorde noodzakelijk om de potentiële cliënt erachter te laten komen wat je doet, ze je gaan vertrouwen en ze duidelijk zien dat je een persoon bent die weet waar die over praat. 

Dit is een simpele, maar effectieve structuur voor je advertenties:

Kop 1: herhaal het zoekwoord in vragende zin

Kop 2: Vertel hoeveel ervaring je hebt

Kop 3: Sluit af met een call to action

Beschrijving 1: toon empathie, vertel een USP.

Beschrijving 2: Laat zien dat je ervaring hebt en sluit af met een call to action

 

Hierbij een voorbeeld van een advertentie 

Kop 1: Scheidingsadvocaat nodig? 

Kop 2: Meer dan 25 jaar ervaring

Kop 3: Bel voor een gratis consult 

Beschrijving 1: Van woonruimte tot alimentatie. Onze specialisten bieden rechtshulp in deze heftige tijd.

Beschrijving 2: Heldere afspraken over de verdeling van bezittingen. Bel direct voor hulp.

Dit ziet er in Google als volgt uit:

Het dekt simpelweg de hele lading. Het laat zien wat je doet in de eerste 30 karakters, in de volgende 30 karakters toont het aan hoe lang je dit al doet en je sluit in de volgende 30 karakters af met de optie voor een gratis consult. Vervolgens laten we in de beschrijving zien dat je verstand hebt van waar mensen mee te maken krijgen. Dat jullie specialisten zijn en empathie tonen. Dat er duidelijke afspraken worden gemaakt en opnieuw altijd afsluiten met een call to action.

De kracht van eenvoud .

Home is gone

Mensen zijn gemaksdieren. Dat is wat ik bijna elke strategiesessie vertel. Wanneer mensen op zoek zijn naar een ‘letselschade advocaat auto ongeluk’ en vanuit de advertentie waarop zij klikken vervolgens doorgestuurd worden naar de homepagina van het bedrijf. Wat gaan mensen dan doen?

Optie 1: ze gaan zoeken in de menubalk naar de diensten, kijken of er een kopje auto ongeluk tussen staat, typen auto ongeluk in in de zoekbalk en nemen vervolgens maar contact op via het contactformulier waar ze eerst weer zelf naar moeten zoeken in de menubalk.

Optie 2: Ze klikken op ‘terug’ en gaan weer naar Google en klikken op de volgende advertentie.

Spoiler: het is altijd optie 2.

Potentiële cliënten naar de homepagina sturen, wanneer ze zo’n specifieke zoekterm hebben ingevoerd is een absolute no-go voor je advertenties en is een garantie op het verspillen van honderden euro’s aan marketingbudget. 

Je wilt het voor de bezoekers altijd zo makkelijk mogelijk maken om de informatie te vinden, waarvoor ze zijn gekomen. Typte iemand dus in ‘letselschade advocaat auto ongeluk’ dan stuur je die mensen naar de pagina op jouw website die specifiek gaat over wat het proces is voor mensen die een auto ongeluk hebben gehad, hier een advocaat voor zoeken, wat jij voor anderen mensen hebt gedaan die een auto ongeluk hebben gehad, wat hun ervaring hiermee was en sluit je de pagina af met een geautomatiseerde kalender voor een 15-minuten gratis consult of een optie om te mailen.

Stuur ze alleen nooit naar de homepagina. 

The best for last

De kracht van eenvoud dus. Één website, één methode om hier bezoekers op te krijgen en slechts twee manieren om contact met je op te nemen. Dat is hoe wij dagelijks advocaten en mediators helpen om een consistente lead flow te genereren en dat is precies wat we jou adviseren om ook te doen. 

Er zijn alleen nog veel dingen waar je op moet letten bij het opzetten van een Google advertentie. Op welke woorden wil je bijvoorbeeld niet gevonden worden zoals ‘opleiding’ en in welke regio wil je gaan adverteren of wil je heel Nederland pakken. 

Google advertenties zijn een van de snelste en krachtigste manieren om jouw kantoor te overspoelen met extra cliënten. Het is een systeem dat je harder en zachter kunt zetten op de momenten dat het nodig is en een van de meest kostbaarste bezitten die je kunt hebben. 

Mocht je dit nou niet helemaal zelf op willen zetten en duizenden euro’s aan advertentie- en testbudget willen besparen en direct gebruik willen maken van onze geoptimaliseerde website en advertenties. Neem dan contact met ons op door op de onderstaande knop te klikken. Dan kunnen we je precies laten zien wat we doen, hoe we het doen en hoe we dit binnen 5 werkdagen voor jou hebben opgezet. 

 

Bekijk andere artikelen

Case study

Case study Opbouwspecialist (lokale ads)

In de onderstaande video laat ik een case study zien van een van onze samenwerkingen met een opbouwspecialist, waarin duidelijk wordt dat het ook mogelijk

Bijna klaar 90%

Bekijk onze tarieven

Vraag onze tarieven aan en laten we praten over wat je wensen zijn.